Living Lab Riksten – undersöker alternativ till bilresan i vardagen

Ett dussin personer tittar på lådcyklar
Foto: Olena Tatarchenko, KTH
Publicerad 2022-09-22

I mitten av september gick startskottet för Living Lab Riksten som tillsammans med 14 hushåll i området ska utforska hur nya mobilitetstjänster fungerar för människors vardagsresande. Vad fungerar egentligen i praktiken för att hushåll likt dem i Riksten ska leva mer bilfria liv utan att tumma på sina vardagsbehov?

Cykelpool och lokal kontorsplats – en integrerad del av bostadsområden i framtiden?

I studien kan deltagarna boka både elcyklar och vanliga cyklar, samt pack- och lådcyklar. Dessutom kan de boka en kontorsplats i en arbetshubb i Tullinge centrum för att på så vis minska antalet långa resor till kontoret. Förhoppningsvis kommer fler tjänster att tillkomma under studiens gång. Mobilitetstjänsterna bokas i en app för ändamålet där medforskarna också kommer att få olika utmaningar kopplade till sitt vardagsresande och föra dagbok över sitt resande.

- Eftersom området för Livinglabbet, Riksten, är under uppbyggnad kan forskningsstudiens resultat faktiskt påverka detaljplanerna för den sista etappen. Därmed skulle studien verkligen kunna bidra till hållbara lösningar för vardagsresande i den här typen av områden, berättar Anna Kramers, projektledare för Mistra SAMS.

I Riksten finns en blandning av bostäder; lägenheter, både hyres- och bostadsrätter, samt radhus och villor, och är ett område med ganska gles kollektivtrafik. Det gör att många är beroende av att ha 1-2 bilar per hushåll. Dessutom finns det en grupp som bor i ekonomiskt svagare områden och som varje dag reser till Riksten för att arbeta på förskola, skola och i äldrevården.

Målet med studien är därför att tillsammans med aktörer som tillhandahåller tillgänglighets- och mobilitetstjänster skapa hållbara lösningar för framtiden som på sikt kan leda till en hållbar beteendeförändring i människors vardagsresande.

Om Living Labs inom projektet Mistra SAMS.

Labbet i Riksten är det tredje inom projektet Mistra SAMS. De två tidigare undersökte dels hur ekonomiska incitament påverkar vardagsresande, dels hur en professionell arbetsmiljö nära hemmet, och nya mobilitetstjänster, fungerar i verkligheten.