Till innehåll på sidan

Medienärvaro 2024

12 april: Mistra SAMS forskaren Mattias Höjer, professor i miljö- och framtidsstudier, skriver en debattartikel  i Dagens Nyheter tillsammans med Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys och styrelseledamot i Mistra SAMS. De båda forskarna konstaterar att regeringen har ansvar för att införa åtgärder som minskar utsläppen av växthusgaser och att skapa acceptans för sådana åtgärder. De betonar allvaret i frågan, att det handlar om att globala ekosystem kan haverera, att stora områden kommer att bli obeboeliga om vi inte bromsar klimatförändringarna nu, att livsmedelsproduktionen kommer att minska. Vilket i sin tur slår hårt mot ekonomin och omöjliggör en stigande levnadsstandard.

22 mars: Mistra SAMS forskarna Jonas Åkerman och Mattias Höjer skriver i en debattartikel tillsammans med Jörgen Larsson, styrmedelsforskare för hållbar konsumtion vid Chalmers, efterfrågar i en slutreplik i flygskattdebatten i Svenska Dagbladet , att "en konstruktiv debatt om hur vi tillsammans snabbt ska kunna minska utsläppen så att framtida generationer ska kunna få en någorlunda dräglig tillvaro." Och skriver att det krävs en utveckling av alternativ till flygresande och att flygets skatteundantag behöver avvecklas.

11 mars: Mistra SAMS forskarna Jonas Åkerman och Mattias Höjer skriver i en debattartikel tillsammans med Jörgen Larsson, styrmedelsforskare för hållbar konsumtion vid Chalmers, att flygets skatteundantag borde avvecklas för att utsläppen ska kunna minska tillräckligt snabbt.
"I detta sammanhang är det också viktigt att komma ihåg att möjligheterna och vanan att genomföra digitala möten ökat markant efter pandemin, vilket minskar behovet av flygresande i tjänsten," skriver de i Svenska Dagbladet .

22 februari: Jonas Åkerman förklarar i SVT  varför svenskarna flyger mindre än före pandemin:

  1. Vi har lärt oss att jobba med digitala möten och tjänsteresandet fortsätter ligga på en lägre nivå.
  2. Omvärlden har blivit oroligare och därför kanske man drar sig för att resa.
  3. En ökad benägenhet att välja klimatsmarta alternativ.

7 februari: Karolina Isaksson intervjuas i Dagens Nyheter om Sveriges långsiktiga infrastrukturplanering.

5 februari: Dagens Nyheter intervjuar Mistra SAMS Jonas Åkerman  om möjliga orsaker till att svenskarnas flygande minskar.

2 februari: Slutreplik  av Karolina Isaksson och Jacob Witzell, Håkan Johansson och Anders Roth i SvD-debatten om Sveriges långsiktiga infrastrukturplanering.

24 januari: "Sverige behöver en sammanhållen politik för ett mer transport­effektivt samhälle med ett tydligt mål för en minskning av biltrafiken och främjande av hållbar mobilitet – åtgärder som kan ha betydande positiva effekter för bland annat hälsa och livsmiljö." Skriver Karolina Isaksson och Jacob Witzell i en debattartikel  i SvD, tillsammans med Håkan Johansson konsult och forskare inom hållbara transporter på Trivector Traffic och Anders Roth mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

22 januari: Regeringens transportpolitik stärker privatbilismen och gynnar de redan ekonomiskt starka, skriver Malin Henriksson, Fredrik Johansson och Greger Henriksson  i en debattartikel i Aftonbladet tillsammans med flera forskare som studerat vardagsresandets villkor i Sverige.