Vision

Den övergripande visionen för Mistra SAMS är att digitalisering och andra åtgärder för hållbar mobilitet och tillgänglighet ska genomföras på ett sätt som bidrar till Sveriges mål att minska utsläppen från transportsektorn med 70% till år 2030 jämfört med år 2010.

Mistra SAMS vision är att Sverige år 2030 i stor utsträckning har ställt om till en långtgående hållbar tillgänglighet och mobilitet i urbana regioner, genom implementering av tillgänglighetstjänster som möter behov och preferenser hos breda grupper av användare och som bidrar väsentligt till hållbarhetsmålen.

Det här innebär att:

- Den mycket ineffektiva användningen av privatägda bilar för pendling i tät stadstrafik i betydande utsträckning har ersatts av t.ex. en kombination av lokala jobbhubbar, användning av delade fordon och hemleveranstjänster;

- Användningen av avancerade digitala plattformar har möjliggjort integration av tjänster som ger omfattande möjligheter till information, bokning och betalning av hela transportkedjor, vilket avsevärt förbättrar konkurrenskraften för intermodala transporter;

- Nyckelaktörer som beslutsfattare, planerare, entreprenörer och tjänsteleverantörer har fått fördjupad kunskap om olika användargruppers tillgänglighetsbehov, förutsättningar och preferenser, samt ökad kapacitet att tillgodose dessa behov i planering och beslutsfattande;

- Utvecklingen, testningen och införandet av innovativa tillgänglighetstjänster som erbjuds på en "interoperabel" grund har bidragit till ökad konkurrenskraft för svensk industri, liksom ökad attraktivitet för de stadsområden där dessa tjänster används (t.ex. genom att förbättra luftkvaliteten, minska trafikstockningar, öka effektiviteten, omvandla hårdgjorda ytor som parkeringsplatser till nya utrymmen för bostäder, parker, sociala aktiviteter).

Nya tjänster med digital plattformsteknik

Visionen är att bidra till en värld med fler kontaktytor, där resandet är mindre destruktivt för miljön och där icke-resandet är mer tillfredsställande. Avancerad digital teknik har öppnat vägen för att skapa nya tillgänglighetsalternativ och kombinera dessa på smarta sätt, både för att minska efterfrågan på transporter och för att uppnå en effektivare användning av transportkapaciteten.

Men nya tjänster som bildelning, jobbhubbar och integrerade biljettsystem bidrar inte ensamma till hållbarhet. Digitala plattformar optimerar inte heller automatiskt för ett hållbart beteende. Vissa nya tjänster har potential att vara omvälvande, andra inte. Och de som gör det behöver ett sammanhang där deras potential kan förverkligas.

Forskningsprogrammet Mistra SAMS bidrar med kunskap om vilken roll offentliga aktörer och privata aktörer, kan spela tillsammans för att skapa detta sammanhang. Mistra SAMS undersöker hur olika aktörer kan underlätta samhällets omställning till plattformsbaserade tillgänglighets- och mobilitetslösningar, som bidrar väsentligt till hållbarhet.

Mistra SAMS definierar "offentliga aktörer" främst som urbana och regionala aktörer med ansvar för trafik och tillgänglighet, samt digital- och transportinfrastruktur (främst regionala myndigheter och kommuner). Forskningsresultaten kan också vara relevanta för aktörer med planerings- och beslutsansvar på nationell och europeisk nivå.