Studieresa gav nya idéer för nordiskt samarbete

Mistra SAMS studieresa till Lund och Köpenhamn gav nya insikter om hållbar mobilitet.

Publicerad 2023-11-23

I oktober gjorde Mistra SAMS forskare en tvådagars studieresa till Lund och Köpenhamn för att få insikter och inspiration om hållbar mobilitet och tillgänglighet i städer. Studieresan gav möjlighet till platsbaserat lärande och att ta reda på mer om olika mobilitetslösningar och strukturer i de nordiska länderna.

Vandringar och aktiviteter i både Lund och Köpenhamn skapade utrymme för samtal om möjligheter och hinder för en omställning till hållbart resande. Alla organisationer och människor som välkomnade oss gjorde denna lärorika och inspirerande resa möjlig.

Undvik och ställ om

Forskningsresans första dag inleddes i Lund, där forskare från Mistra SAMS och K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik  höll ett gemensamt forskningsseminarium om hur man kan uppnå avoid (minska transporter) och shift (ändra transportsätt) åtgärder för en hållbar omställning av transportsektorn. Presentationerna inkluderade även forskning om rättvis mobilitet. Denna typ av åtgärder står i kontrast till "improve"-strategin (renare teknik), som är mer dominerande i debatten om hållbart resande.

Presentation på rådhuset i Köpenhamn.

Hållbart resande i Köpenhamns stad

Ett besök på rådhuset visade hur Köpenhamn planerar för hållbart resande och infrastruktur och hur fördelningen av olika transportslag ser ut i staden. Planerare från olika avdelningar presenterade aktuella initiativ och projekt som rör kollektivtrafik, cykling och minskad biltrafik, samt metoder för medborgardeltagande.

Ett nationellt enhetligt resekort

När vi besökte Rejseplanen & Rejsekortet A/S  fick vi veta hur Danmark organiserar kollektivtrafiken med ett enhetligt resekort för hela landet. Vi fick höra om aktuella strategier samt hur tjänsten planeras att utvecklas i framtiden. Bland annat var det intressant att lära sig hur de tänker kring utvecklingen av biljett- och betalningssystem och hur de reflekterar över resenärer som av olika anledningar inte kommer att vara uppkopplade online för att använda digitala tjänster.

Forskningsutbyte

Vid Aalborgs universitet presenterade ett forskningsprogram liknande Mistra SAMS sina resultat om nya former av delade mobilitetstjänster och cykling i olika typer av urbana sammanhang. Presentationen gav många viktiga insikter om den kritiska roll som synlighet i den lokala miljön, tid och praktisk erfarenhet samt att arbeta aktivt med social rättvisa och inkludering har. Det här är ett arbete som förutsätter en kontinuerlig kritisk reflektion över vems rörlighet och vardagsliv vi inkluderar, inte bara i policy och planering utan även i forskningsprocessen.

Universitetsbesöket var särskilt värdefullt eftersom de danska forskarna brottas med liknande utmaningar kring jämlikhet och rättvisa som Mistra SAMS forskare, i sin forskning om tillgänglighet och mobilitetstjänster.

Utrymme tas från bilar och ges till cyklar

Forskarna på cykeltur i Köpenhamn.

En gemensam cykeltur tog oss från Søborg via Nørreport ner till Sydhavnen. Vi imponerades av cykelbanornas bredd, hur underlaget kändes att cykla på och de många olika typerna av markeringar och information som gör det lättare för cyklister att navigera i stads- och trafikmiljön. Men vi märkte också att det finns många bilar i stadskärnan. Å andra sidan har de breda cykelbanorna i stadskärnan faktiskt möjliggjorts av att det funnits breda motorvägar att ta utrymmet från. Vilket gör det tydligt att mycket kan göras med befintlig infrastruktur, genom att använda ytorna på nya sätt.

Forskningsresultat översätts till politik

Studieresan avslutades med ett besök på den gröna tankesmedjan CONCITO . Vi fick en introduktion till hur de arbetar med att översätta forskningsresultat till policyrapporter, förslag och kommunikation för att påskynda en grön omställning.

Det var inspirerande att höra deras syn på hur förändring kan kommuniceras för att stärka drivkrafter och säkerställa att konkreta förslag genomförs. Vi ser fram emot fortsatt dialog och utbyte.

Text: Jenny Rosen