Mistra SAMS i utställningen Zero City på Tekniska museet

Publicerad 2022-03-04

Hur ska städerna se ut i 2045? Reser vi annorlunda? Har vi nått klimatmålet? Besök Tekniska museet i Stockholm för att och utforska och upptäcka vad kan göras här och nu för att förändra staden med målet att nå nollutsläpp.

Den 5 mars öppnar utställningen Zero City på Tekniska museet, en interaktiv utställning som handlar om att bygga framtidens hållbara stad. Mistra SAMS är en av utställningens partner och deltar genom att visa upp en kortfilm om jobbhubben i Tullinge. Tre av programmets forskare har också intervjuats, tillsammans med medborgare och skolelever, och svarat på frågor om hur framtida städer utan utsläpp skulle kunna se ut och vad vi själv kan göra för att nå dit? Deras svar visas på skärmar på utställningen.

"Som forskare är det viktigt att nå ut med resultat i samhället. Zero City på Tekniska museet ger forskningsprogrammet Mistra SAMS en unik möjlighet att nå ut med våra forskningsresultat, säger Anna Kramers, PhD, programchef för Mistra SAMS och fortsätter. Här har vi även möjlighet att visa upp hur vi genomfört studien med jobbhubben och våra  på ett konkret sätt, och det gör att vi också kan visa hur dessa lösningar är möjliga att genomföra i praktiken. Det är extra roligt att få göra det i ett sådant här sammanhang, där medborgarna är delaktiga"

Utställningen Zero City är utformad som en stadsmiljö, med bland annat shoppinggata, torg, kraftverk och krypvänliga avloppssystem. Här visas nya innovationer upp, som bidrar till att förändra staden med målet att nå nollutsläpp. Deltagarna bjuds också in att delta i interaktiva uppdrag, där de utmanas att bygga framtidens hållbara stad.

Utställningen kommer senare att åka på turné runt om Europa och visas på muséer i Dortmund, Wien och Granada.

Läs mer om utställningen på Tekniska museets hemsida