Lärdomar från forskning kan vägleda klimatpolitiken

Nu krävs en kraftfull omställningspolitik som matchar klimatfrågans avgörande betydelse.

Smog och tung trafik.
Smog och tung trafik. Foto: Jacek Dylag /Unsplash
Publicerad 2023-11-28

Samhällsvetenskaplig klimatforskning kan vägleda det klimatpolitiska omtag som krävs, det skriver Mistra SAMS forskare Karolina Isaksson, professor i transportpolicy och transportplanering vid VTI och KTH i en debattartikel tillsammans med forskare från Uppsala universitet, Linköpings universitet och Örebro universitet.

Skoningslösa extremväder och ökade utsläpp kräver politiskt ledarskap med krisinsikt och en kraftfull omställningspolitik som frigör samhället från fossilberoende, ohållbar konsumtion och produktion.

Forskarna Karolina Isaksson, biträdande programchef i Mistra SAMS, Rolf Lidskog, professor i sociologi vid Örebro Universitet, Eva Lövbrand, professor i Tema miljöförändring med klimatpolitisk inriktning vid Linköpings universitet samt Naghmeh Nasiritousi, docent i statsvetenskap vid Utrikespolitiska institutet och Uppsala universitet, presenterar lärdomar från samhällsvetenskaplig klimatforskning som kan vägleda klimatpolitiken i ett viktigt omtag.

Klimatpolitiken behöver dessutom förankras här, skriver forskarna i sin debattartikel i Sydsvenskan. "Utan en välförankrad nationell politik kan EU:s ambitiösa lagpaket uppfattas som en orättfärdig pålaga uppifrån, något som bäddar för populism," varnar forskarna. Därför behövs också långsiktiga blocköverskridande uppgörelser, konstaterar de.

Måste sluta skjuta på problemen

Ofta när ett samhälle står inför komplexa problem, så uppstår förskjutningar. Ansvaret läggs hos någon annan, skjuts på framtiden eller komplexa utmaningar i samhället förenklas och möts enbart med tekniska lösningar. Men det klimatneutrala samhällsbygget måste ta form här och nu.

Läs debattartikeln i Sydsvenskan