Living lab 2: Jobba nära, resa smart

Mistra SAMS andra living lab undersöker hur en professionell arbetsmiljö nära hemmet, och nya mobilitetstjänster, fungerar i verkligheten.

Deltagare i forskningsprojektet får tillgång till ett antal tjänster. Hit hör tillgång till en jobbhubb (en professionell arbetsplats nära hemmet), men också andra rese- och servicetjänster som till exempel bilpool och samåkning. Alla tjänster bokas i en webbapp som heter SpaceTime. Webbappen fungerar även som reseplanerare och låter deltagarna jämföra olika tjänster. De kan boka och betala till exempel taxi och kollektivtrafikresor direkt i appen, inklusive på mobilen. Deltagarna kommer också erbjudas olika incitament för mer hållbar mobilitet.

Mistra SAMS samarbetar med deltagarna i det levande laboratoriet. Tillsammans undersöker vi hur den här typen av tjänster och incitament fungerar i människors arbetsliv och vardag. Målet är att tillsammans med andra partners såsom arbetsgivare och myndigheter skapa smarta och hållbara lösningar för framtiden.

Syftet med studien är att undersöka om en professionell arbetsmiljö och tillgång till en arbetsgemenskap i närsamhället kan göra det möjligt att arbeta nära bostaden några dagar i veckan, samt om detta i kombination med olika mobilitetstjänster kan leda till minskad miljöbelastning av privat bilåkande.

Jobbhubbar utanför centrum kan vara bra för hållbarheten av flera skäl: de kan avlasta vägar och kollektivtrafik genom att ta bort resenärer under pendlingens rusningstid, de kan dra trafiken totalt sett om boende i närheten får lättare att arbeta utan bil, och de kan bidra till mer liv och rörelse utanför stadscentran. Jobbhubbar kan bidra till att Stockholm ska kunna växa utan att det leder till ökad bilträngsel och överbelastning i kollektivtrafiken. Hur det det kan fungera i praktiken är vad som undersöks i detta Mistra SAMS Living Lab, som påbörjades den 1 februari 2019 och avslutas den 31 december 2019.

Detta erbjuder Mistra SAMS living lab

Digital Plattform med tillgänglighets- och mobilitetstjänster, planering och bokning av:

  • Arbetsplats
  • Konferensrum
  • Telefonhytt
  • Kollektivtrafik
  • Sunfleets Bilpool
  • Samåkning med privatbil

Arbetsplatser - utrustning:

  • 14 arbetsplatser, bokningsbara via den digitala plattformen
  • Höj- och sänkbara bord
  • Ergonomiska kontorsstolar
  • Bildskärmar med anslutning för HDMI och VGA
  • Tangentbord & mus

Kontorsutrustning:

  • Wifi med GB-hastighet
  • Skrivare sv/v A4
  • Skrivare färg A3
  • Scanner
  • Kontorsmaterial
  • Dokumentförstörare

Konferensrum med videokonferensutrustning:

  • Bokningsbart via den digitala plattformen
  • Plats för 6-8 personer
  • 55 tum LED skärm
  • Kamera och mikrofon
  • Ethernet-anslutning
  • Whiteboard

Loungearea:

  • ”Touchdown-platser”
  • Soffhörna
  • Individuella låsbara skåp
  • Kaffehörna

Telefonhytter:

  • Tre telefonhytter för spontana e-möten och telefonsamtal
  • Två är bokningsbara via den digitala plattformen om man har ett planerat möte
  • Ljusskärm som belyser ansiktet vid skype-möten, riktbar lampa för läsning.
  • Låneheadset

Köksutrustning:

  • Spis och mikrovågsugn
  • Diskmaskin
  • Tallrikar/bestick/koppar/glas
  • Kyl och frys
  • Tekokare och te
  • Nespressomaskin

Värdet för deltagare:

  • En professionell arbetsplats nära bostaden - inte jobba hemma, utan med kollegor på en professionell arbetsplats.
  • Underlätta livspusslet. Flexibelt och bekvämt att ta sig fram och tillbaka till arbetet.
  • Möjlighet att gå och cykla till arbetet och på så sätt spara kostnader för bilåkande
  • Spara tid som kan användas till fritidsaktiviteter tillsammans med familj och vänner.
  • Prova nya mobilitetslösningar för att ta sig till huvudkontoret de dagar då det behövs.
  • Kombination med e-möteslösningar – som t.ex. virtuellt fönster till huvudkontoret för informella samtal
  • Bidra till forskning om framtidens mobilitet och tillgänglighet!

Värdet för arbetsgivare:

  • I framtiden kommer vi att behöva resa mindre – det blir dyrare, och nya miljökrav kommer att ställas. Deltagande hjälper organisationen förbereda sig för detta.
  • Attraktiv arbetsgivare! Lokala jobbhubbar kan minska restiden för de anställda vilket gör det lättare att behålla och även vinna anställda som bor långt från
    huvudkontoret.
  • En professionell jobbhubb löser problem med arbetsgivarens ansvar för arbetsplatsen, som kan hindra regelbundet arbete från hemmet idag.
  • Möjlighet att spara pengar genom att ha färre kontorsstolar på dyra centrala platser (det är lägre hyror i Botkyrka än i Stockholms City).
  • Bidra till forskning om framtidens mobilitet och tillgänglighet!
Ida Forss är värd på Jobbhubben i Tullinge

Vill du veta mer om detta living lab, kontakta

Ida Forss, iforss@kth.se

Vi tar för närvande inte in fler deltagare till studien.

Innehållsansvarig:info@sams.kth.se
Tillhör: Sustainable Accessibility and Mobility Services
Senast ändrad: 2019-08-26