Till innehåll på sidan

Mistra SAMS medverkan i Transportforum 2020

Publicerad 2020-01-13

Transportforum 2020 hade det övergripande temat ”Ändrade beteenden, en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle” så låg helt i linje med arbetet som görs i Mistra SAMS. Forskare från Mistra SAMS presenterade resultat på sessioner om hållbarhetsomställning, framtidens transportsystem, arbetsresor och digitalisering.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth inledde Transportforum 2020

Hållbarhetsomställning: kunskap, makt och möjligheter

På sessionen redogjorde Jacob Witzell och Linnéa Eriksson för hur praktikerna i svensk transportplanering, till exempel vilka analysmodeller som används, påverkar möjligheterna för transportsektorn att bidra till en omställning av samhället. Politiska direktiv, som de svenska klimatmålen, kan vara omöjliga att förena med de planeringspraktiker som finns inom transport och transportinfrastruktur. I sin forskning har Jacob Witzell och Linnéa Eriksson sett hur prognoser grundade i nuvarande trender ses som mer legitima att planera utifrån än politiska målsättningar – med risken att omställning till andra transportbeteenden försvåras hur planeringen görs.

Därefter berättade Anna Wallsten och Malin Henriksson om kommuners möjlighet att främja ”smart” mobilitet, och om pilotprojekt som genomförts för att testa elcykeldelning. I sin forskning har Anna Wallsten och Malin Henriksson sett att kommuner och regioner på olika sätt förhåller sig till sin roll inom ”smart” mobilitet som aktiv genom att vara ledande i sig, genom att möjliggöra för privata aktörer att driva utvecklingen, eller som passiv genom att vänta-och-se vilka mobilitetslösningar som dyker upp. I ett pilotprojekt med elcykeldelning som Malin Henriksson följt hade offentliga aktörer en möjliggörande roll, men företaget som levererade elcykelpoolen lyckades inte hitta en lönsam affärsmodell efter pilotprojektet var avslutat.

Den efterföljande diskussionen rörde sig kring frågan om hur praktiker och normer i organisationer, som Trafikverket, bör synliggöras för att vi bättre ska förstå hur demokratiska beslut kan, eller inte kan, genomföras. En annan fråga som lyftes var skillnaden mellan nittonhundratalets satsning på bilismen, med parkeringar som inte var vinstbärande i sig, och dagens satsningar på annan mobilitet: i det förra århundradet kunde samhället kräva viss mobilitet, även utan lönsamhet – är det mer kontroversiellt idag?

Mistra SAMS presentationer:

Jacob Witzell (pdf 288 kB)

Anna Wallsten (pdf 802 kB)

Malin Henriksson (pdf 1,3 MB)

Framtidens transportsystem

På sessionen presenterade Jonas Åkerman tre scenarier för svensk transport som uppfyller målet att halvera utsläpp till 2030. I scenariet ”Bygga” satsar Sverige på kollektivtrafik genom att bl.a. bygga höghastighetsjärnväg, i ”Nyttja” används differentierade avgifter för att använda den befintliga infrastrukturen mer effektivt, och i ”Digitalisera” ger en uppväxling av icke-resande genom digitala möten ett minskat transportbegär. De tre scenarierna kan samverka men bara till viss del, eftersom det finns val att göra kring var samhällets begränsade resurser ska sättas in. Studien kring scenarierna kommer publiceras under 2020.

Mistra SAMS presentation:

Jonas Åkerman (pdf 978 kB)

Arbetsresor och ny mobilitet

På sessionen presenterade Jan Andersson två studier från Botkyrka och Stockholm där en stor samling enkätfrågor och undersökningsmetoder använts för att undersöka två gruppers attityder till resande och beteendeförändring, och faktiska resvanor, före och efter en mindre intervention. Resultaten håller på att analyseras och kommer publiceras i en artikel från Mistra SAMS.

Mistra SAMS presentation:

Jan Andersson (pdf 1,6 MB)

Digitalisering och datakällor

På sessionen presenterade Anna Kramers . Mistra SAMS har fått in en stor del data från deltagarstudien och resultat kommer publiceras under 2020.

Mistra SAMS presentation:

Anna Kramers (pdf 2,1 MB)

Innehållsansvarig:info@sams.kth.se
Tillhör: Mistra SAMS
Senast ändrad: 2020-01-13